>Belajar Bahasa Banjar

>

Asalamualaikum.
Hari ni saya nak bercerita pasal kaum banjar dan bahasanya. Hari tu kawan saya cik Noi ada buat  cerita  pasal jawa. Hari ni saya nak cerita banjar plak. Jawa ngan banjar ni kira pesaing la kalau kat Selangor ni hehehe. Lagipun saya ni orang banjar. Malah boleh di anggap banjar sejati  kerana mak dan ayah orang banjar dan  kampung halaman pun 99% di huni orang banjar.
Banjar ni pula banyak suku sukunya. Ada banjar alai, banjar masin, banjar keluak, banjar sepat. Dan setiap suku ni berbeza alunan bunyi dan kosa katanya. Suku kaum banjar saya rasanya ,banjar keluak.  Kalau ada sesiapa yang terbaca ni tak tau  kaum banjar ni boleh la google kat internet.

Menurut wikipedia:

suku Banjar berhijrah ke Malaysia antara lain ke negeri KedahPerak (KerianSungai ManikBagan Datoh), Selangor (Sabak BernamTanjung Karang), Johor (Batu Pahat) dan juga negeri Sabah (SandakanTenomKeningauTawau) yang dikenali sebagai Banjar Melau. Tokoh etnik Banjar yang terkenal dari Malaysia adalahSyeikh Husein Kedah Al Banjari, iaitu bekas mufti Kerajaan Kedah. Salah seorang etnik tokoh Banjar dari Malaysia yang terkenal ketika ini ialah Dato Seri Harussani bin Haji Zakariayang menjadi Mufti Kerajaan Negeri Perak.Daerah yang paling ramai terdapat etnik Banjar di Malaysia adalah daerah Kerian di Negeri Perak Darul Ridzuan. Organisasi suku Banjar di Malaysia adalah Pertubuhan Banjar Malaysia.

Oklah hari ni saya dapat idea nak kongsikan beberapa perkataan bahasa banjar kat dalam blog ni.
 1. guring- tidur
2. uyuh- letih
3. minik-pening
4. handak-nak
Contoh ayat:
1. Aku uyuh lalu guring= Saya letih lalu tidur
2. Aku minik kepala lalu handak terguring= Saya pening kepala lalu nak tertidur
3. Bila bangun guring aku minik= Bila bangun tidur saya pening
4. Uyuhnya guring sampai handak minik= Letihnya tidur sampai nak pening
Ok..itulah lebih kurang ayat ayat bahasa banjar untuk hari ini. Boleh  masuk ke? hehehe.  Lain kali saya nak kongsi  lagi beberapa kosa kata banjar yang lain.

4 responses to “>Belajar Bahasa Banjar

    • ha..ha..tak nak mengaku banjar la tu. tak kan tak paham langsung. macam la dari lahir abah dia tak pernah speaking banjar ngan dia.

  1. >pizli: tu la aku tak sangka tu, bapak mentua aku melayu pattani,tpi x sangka plak kat besaot ramai org banjar dn ramai plak sedara mara org besaot ada kat sekinchn belah aku. tomato kering: jawa+banjar=jaban?..hehehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s