>Syabas dan Tabung Budi sesiapa boleh tolong jawab?

>1. Setiap bulan kerajaan negeri Selangor  akan membayar sebanyak RM11 juta  kepada Syabas sebagai bayaran atas subsidi yang mereka tanggung kerana manifesto yang mereka janjikan dalam pilihanraya.

2.  Syabas menerima duit itu dan masuk ke dalam akaun mereka.

3. Baru baru ni Syabas buat tabung budi iaitu program memulangkan semula duit subsidi kepada mereka untuk membantu golongan miskin.Program yang baik dan mulia.

4. Walaupun pengguna memulangkan semula duit RM 11.40 kepada Syabas, tetapi Syabas masih menerima bayaran tetap sebanyak 11 juta itu setiap bulan dari kerajaan Selangor.

5. Jadi, walaupun ada 1000 orang memulangkan duit RM11.40 (11.40 X 1000=RM11400, namun RM 11 juta tu tak terusik pun.Masih kekal dan tak berkurang.

6. Akhirnya, Syabas dapat nama kerana program ni dan masih dapat bayaran 11 juta tiap tiap bulan tanpa mengusik duit mereka satu sen pun.

7. Kecuali lah setiap bulan Syabas meminta bil yang berbeza dari kerajaan Sel. Maksudnya semakin kurang yang ambik subsidi tu semakin kuranglah bayaran dari kerajaan Sel kepada Syabas.Contohnya dari 11 juta kepada 10 juta lebih sahaja kerana RM 11,400 dah di tolak(1000 org menolak). Adakah perkara no 7 ini benar. Kalau benar , kesemua 6 di atas tidak terpakai lagi.

* Aku tak menyokong mana mana pihak. Aku menyokong kebenaran. Kenapa Syabas nak mintak orang pulangkan subsidi. Napa diorang tak keluar duit diorang sendiri je?. Kan diorang lagi banyak duit?.Program budi ni baik , aku setuju sangat. Tapi tolong jelaskan perkara di atas sama ada betul atau salah.

Penerangan ini aku balas dari link dari blogger di bawah.Aku cuma nak kepastian penjelasan aku di atas betul ke salah?.

BACA INI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s