>Tulisan doktor boleh membahayakan pesakit!

>

Baru baru ni ada satu kejadian tentang kisah nurse terlebih bagi ubat sehingga melebihi dos. Ia telah menyebabkan mangsa di kejarkan ke ICU dan 2 hari selepas itu di sahkan meninggal. Kejadian benar ini berlaku di sebuah hospital di negeri Perak.
Ubat tersebut adalah untuk mencairkan darah tetapi apabila terlebih dos menyebabkan darah terlalu cair.Akibatnya mangsa di kejarkan ke hospital besar negeri untuk rawatan lanjut.

Ada juga kejadian di hospital lain, nurse terlebih bagi dos untuk antibiotik kepada seorang pesakit kanak kanak. Namun kanak kanak itu bernasib baik tidak mengalami komplikasi apa apa. Namun kemungkinan besar pada masa hadapan dia  berisiko tinggi untuk  mendapat penyakit buah pinggang.
Menurut kawan aku (seorang nurse), kisah nurse terlebih bagi dos ini adalah perkara yang pernah berlaku di hospital walaupun tidak selalu. Antara sebabnya ialah kerana nurse  tidak faham  tulisan doktor untuk preskripsi ubat tu!. Selain dari kecuaian nurse rupanya tulisan doktor yang susah di fahami boleh membahayakan nyawa pesakit.

*kalau nurse pun tak faham tulisan doktor lagi la kita..tapi kenapa doktor ni tak nak baiki tulisan dia ye? diorang bangga ke tulisan macam cakar ayam tu?.Tapi tak semua kan?.Para doktor dan bakal doktor jangan marah ye . Aku bukan marah aku nasihat! . 

4 responses to “>Tulisan doktor boleh membahayakan pesakit!

  1. >tau takpe…Nasib baik tak berlaku apa apa kepada kanak kanak tu. Kisah tentang kematian tu,tak pasti samada kecuaian nurse @sebaliknya tapi memang berpunca dari terlebih dos biarpun memang pesakit ada masaalh jantung.Apapun ajal maut di tangan tuhanSedekahkan Al Fatihah kepada keluarga Allayarham Abdullah B Japri.Semoga rohnya di rahmati Allah. Nasib baik keluarga mereka tidak mahu mengambil tindakan undang undang…

  2. >alfatihah..kak cik bru tau crita sbnrnye..bru smbg dgn kak long td..kak long bru crita..um,,terkilan jgak laa sbb pakcik dolah memg xpenah hisap rokok..tp,diorg letk hisap rokok kan..tp,dah smpai ajalnya bgtu kan..Allah lbh mnyayanginya…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s